Wróć do listy artykułów   

X Ogólnopolski Festiwal Monodramów i Teatrów Małych Form Bamberka 2018

Redaktor lubuskieKULTURA.pl 0

Poeta, woja i dziady.

Co łączy te słowa?

Punktem odniesienia jest X Ogólnopolski Festiwal Monodramów i Teatrów Małych Form BAMBERKA 2018. Jeżeli chcecie się przekonać, jak ta mieszanka wybuchowa prezentuje się na scenie, zapraszamy 12-13 października do Miejskiego Centrum Kultury przy ul. Drzymały 26.

To kolejne spotkanie gorzowskiej publiczności z twórcami teatru niezależnego, poszukującego, nieinstytucjonalnego i offowego.

Podczas dziewięciu edycji Festiwal zdobył wierną publiczność, która nie tylko przeżywa podróż artystyczną, mistyczną, słowną, ale przede wszystkim nieoczywistą. W tej edycji doznamy nie tylko wzruszeń, całej gamy emocji, refleksji, ale również odniesień do rzeczywistości.

Na Festiwalu zagoszczą teatry z  Katowic, Wrocławia, Słupska, Dębna, Zielonej Góry, Maszewa, Skarżysko-Kamiennej, Nowej Soli, Chojnic i Rumii.

12-13 października 2018, od godz. 17:30, Sala Widowiskowa MCK, ul. Drzymały 26.

Wstęp wolny na wszystkie prezentacje.

 

Piątek – 12 października:

godz. 17:30 – „DOBRA ZWROTKA”

Paweł Ziegler – Teatr Poświęcony (Katowice)
Scenariusz i reżyseria: Jarosław Filipski

W tak ważnym 2018 roku nie wypada nam być obojętnym. Wszyscy upamiętniają 100-lecie odzyskania niepodległości, jak tylko potrafią i na ile ich stać. Zbierane są kolejne pomysły. Po gorącej dyskusji, w gronie własnym, doszliśmy do wniosku, iż poeci także powinni/muszą uczcić setną rocznicę. Dlatego ogłasza się ogólnopoetycki okrągły turniej na napisanie „dobrej zwrotki”, czyli takiej najlepszej, takiej, w której wyrazimy to, co powinno pozostać dla potomnych.

godz. 18:30 – „JA, MANIA”

Angelika Sokólska (Wrocław)
Autor tekstu: Artur Pałyga
Adaptacja, reżyseria, scenografia: Angelika Sokólska

„Ja, Mania” to monodram stworzony na podstawie dramatu Artura Pałygi „W promieniach”. Spektakl przekrojowo ukazuje życie Marii Skłodowskiej-Curie. Jest swojego rodzaju spojrzeniem przez okno czyjegoś domu. Jednak polska noblistka jest jedynie pretekstem, przykładem człowieka, który dąży do spełnienia marzeń.

godz. 19:30 – „WOJNA CHŁOPSKA”

Amatorska Grupa Teatralna (Skarżysko-Kamienna)
Autor tekstu: Jonasz Kofta
Reżyseria: Tomasz Juchniewicz
Scenografia: zespół

Historia gromady chłopskiej w czasach przesiąkniętych niepokojem, mistycyzmem i fanatyzmem staje się okazją i pretekstem do stawiania uniwersalnych pytań.

godz. 20:30 – „DZIADOWSKIE OPOWIEŚCI”

Teatr KODorosły z Dębnowskiego Ośrodka Kultury (Dębno)
Scenariusz i reżyseria na podstawie tekstów ludowych: Anatol Wierzchowski

Trójka dziadów wchodzi do naszej rzeczywistości ze wszystkimi swoimi atrybutami. Są namolni, krzykliwi, ale za to wdzięczni za każdy rzucony grosz i dobre słowo. Potrafią rozbawić , pouczyć, przestrzec i wymodlić łaskę. Nie bardzo pasują ze swoja fizjonomią i stylem ubierania do cywilizacji komputerów, ale za to są ludzcy, chętni do pogadania sobie z prawdziwym człowiekiem. Takich dziadów naprawdę się kocha.

godz. 21:30 – „ROZMARYN”

Marta Pohrebny, Teatr PiiiP (Zielona Góra)
Scenariusz na podstawie ”Rio Bar” Ivana Sajko
Tłumaczenie: Dorota Jovanka Ćirlić
Reżyseria, scenografia: Małgorzata Paszkier-Wojcieszonek

„Rozmaryn” to historia samotnej kobiety w obcym mieście. Smutne, przerażające wyznanie. To nie pierwsze i zapewne nie ostatnie spotkanie z Martą w takiej odsłonie. Marta razem z Małgosią tworzą wspaniały duet (aktorka i reżyserka). Obie potrafią wyciągnąć piękno, dramaturgię postaci. Wszystkie kreacje Marty wyreżyserowane dotąd przez Gosię zapadały w pamięci i w duszy.

godz. 22:00 – Omówienie spektakli

 

Sobota – 13 października:

godz. 16:00 – „HEJ, TY’

Teatr Krzyk (Maszewo)
Autor tekstu, reżyseria, scenariusz, scenografia: Marek Kościółek, Anna Giniewska, Nikola Palej, Aleksandra Czubińska.

„Hej, Ty” to impresja teatralna o tym, co zostaje, kiedy świat wiruje i pędzi obok, a my wkraczamy w dorosłość. Jak zapytać siebie o siebie w świecie? Ze swoim bagażem otoczenia, rodziny, relacji i marzeń, które pojawiają się w toku naszych wspólnych inicjacji ze światem. A przecież tylko chwile, ułamki zdarzeń, naszych wspólnych przeżyć bywają zapamiętane i ważne.

godz. 17:00 – „IWAN KARAMAZOW ZWRACA BILET”

Michał Studziński, Teatr Rondo (Słupsk)
Scenariusz na podstawie „Braci Karamazow” i „Biesów” Fiodora Dostojewskiego: Stanisław Miedziewski i Michał Studziński
Reżyseria: Stanisław Miedziewski

Rozpustny ojciec, czterech braci o różnych charakterach, kobiety, pieniądze i spór. Ta wybuchowa mieszanka tworzy fabularną warstwę „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewsjiego oraz monodram „Iwan Karamazow zwraca bilet’. Jest ona jednak tylko pretekstem do poruszania nieprzyziemnych tematów.
W XXI wieku egzystencjalne tematy Dostojewskiego nie tracą na aktualności, a kolejne pokolenia wciąż mogą przejrzeć się w jego prozie jak w zwierciadle; nie krzywym, a wręcz przeciwnie – krystalicznie, bezlitośnie czystym.

godz. 18:00 – „NOC HELVERA”

Teatr MDK, Miejski Dom Kultury (Rumia)
Autor tekstu: Ingmar Villqist
Reżyseria: Aga Skawińska
Scenografia: Michał Gaj

„Noc Helvera” to sztuka, której tekst posiada bardzo duży potencjał i z pewnością wzbudzi zainteresowanie różnej grupy odbiorców. Porusza on ważne tematy, jak miłość, samotność i walkę z manipulacją polityczną.

godz. 19:00 – „IDZIE GRZEŚ PRZEZ WIEŚ”

Konrad Gramont, Teatr Terminus a Quo (Berlin, Nowa Sól)
Autor tekstu, reżyseria, scenografia: Konrad Gramont

„Idzie Grześ przez wieś” to spektakl inspirowany na prozie Andrzeja Muszyńskiego „Mąka”. Materiał literacki po raz pierwszy zaistniał na scenie jako recytacja i pozostawił wyraźny ślad, charakterystyczny i rozpoznawalny, jako zbitek tragedii i krajobrazu przaśnej polskiej wsi.

godz. 20:00 – „ROMEO I …”

Chojnickie Studio Rapsodyczne, Chojnickie Centrum Kultury (Chojnice)
Scenariusz, reżyseria: Grzegorz Szlanga.
Występuje: Dominik Gostomski

Czy ta znana wszystkim historia miłosna ukrywa jeszcze jakiś inny kontekst? Czy można ją opowiedzieć bez Julii? A może znajdzie się ona podczas spektaklu i zmieni jego oblicze… „W tej tragedii jest miejsce dla jednego tylko aktora” – ta parafraza zapożyczona z Szekspira oddaje w pełni nacisk na „męski punkt widzenia” eksponowany w spektaklu. Jakiego Romea pragną kobiety? „Czy możesz kochać tego pana?” – pyta reżyser. W tym nietypowym monodramie bohater spektaklu przyjmuje wielorakie twarze. Ostatecznie jednak wpada we własną pułapkę. Czy prawdziwa miłość może go zmienić? Spektakl był grany na scenach międzynarodowych. W przyszłym roku będzie reprezentował nasz kraj na międzynarodowym festiwalu w Constans w Niemczech.

godz. 21:30 – Omówienie spektakli