Anioł zagłady – The Met: Live in HD
Brytyjczyk Thomas Adès jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów współczesnych, a jego kariera rozwija się w niezwykłym tempie, choć przez muzyczna awangardę bywa odrzucany jako zbytni tradycjonalista. Libretto powstało na podstawie filmu Luisa Buñela z 1962 roku, w którym grupa zamożnych znajomych spotyka się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, z tajemniczych powodów goście nie są w stanie wyjść. Zaczyna się coraz bardziej zawzięta walka o przetrwanie…
Thomas Adès
PREMIERA SEZONU / PO RAZ PIERWSZY W MET – retransmisja przedstawienia zarejestrowanego 18 listopada 2017 r.
dyrygent: Thomas Adès
libretto: Tom Cairns we współpracy z kompozytorem
reżyseria: Tom Cairns
scenografia i kostiumy: Hildegard Bechtler
światło: Jon Clark
projekcje wideo: Finn Ross
obsada: Audrey Luna, Amanda Echalaz, Sally Matthews, Sophie Bevan, Alice Coote, Christine Rice, Iestyn Davies, Joseph Kaiser, Frédéric Antoun, David Portillo, David Adam Moore, Rod Gilfry, Kevin Burdette, Christian Van Horn, John Tomlinson
Przedstawienie trwa około 2 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa).
Brytyjczyk Thomas Adès jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów współczesnych, a jego kariera rozwija się w niezwykłym tempie, choć przez muzyczna awangardę bywa odrzucany jako zbytni tradycjonalista. Jest autorem utworów na orkiestrę i chór i trzech oper: „Powder Her Face” (niedawno wystawionej również w Polsce), „The Tempest” (Burza), którą dyrygował w nowojorskiej The Metropolitan Opera i najnowszej „The Exterminating Angel”, wystawionej po raz pierwszy w Salzburgu. Libretto tej ostatniej powstało na podstawie filmu Luisa Buñela z 1962 roku, w którym grupa zamożnych znajomych spotyka się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, z tajemniczych powodów goście nie są w stanie wyjść. Zaczyna się coraz bardziej zawzięta walka o przetrwanie…
__________________________________
O nowojorskiej Met i transmisjach
The Metropolitan Opera – najważniejszy teatr operowy świata nie od dziś jest wyznacznikiem najwyższego poziomu i klasy. Teatr rozpoczął działalność w 1883 roku w niewielkim, ale bogato zdobionym budynku. Tam występowały legendy opery, jak Maria Callas, Enrico Caruso czy Polacy – bracia Reszke. W 1966 roku otworzono nowy, jeden z największych (widownia ma blisko 4.000 miejsc) i najlepiej wyposażonych teatrów operowych na świecie w Lincoln Center na Manhattanie. Teatr gra dziś około 250 spektakli w sezonie.
Również dziś na nowojorskiej scenie stają Polacy – obecnie Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, a wcześniej Andrzej Dobber, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman i inni. Coroczne sezony transmisji kinowych z Met stały się ważnym punktem działalności opery. Satelitarne przekazy zainaugurował w 2006 roku „Zaczarowany flet” Mozarta w jakości obrazu HD i z dźwiękiem w formacie Dolby Digital Surround. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów w 150 salach na terenie USA.
Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. Dzięki temu, że Met transmituje spektakle popołudniowe, w Europie możemy je oglądać wieczorem, w porze idealnej na „wizytę w operze”. Bonusem dla widzów transmisji są rozmowy z gwiazdami przedstawień i rzut oka za kulisy w przerwach spektakli.
Opery wykonywane są w języku oryginału. Transmisje odbywają się w soboty, przedstawienia grane są z napisami w języku polskim.
__________________________________
Cykl The Met: Live in HD jest realizowany dzieki szczodremu finansowemu wsparciu jego fundatora, czyli The Neubauer Family Foundation. Globalnym sponsorem cyklu jest także Bloomberg Philantropies. Transmisje w technologii HD wspierane są przez Toll Brothers America’s luxury home builder.
Więcej informacji: nazywowkinach.pl
Komentarze