Napój miłosny – The Met: Live in HD
Wśród ogromnej ilości dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery bel canto, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś „Napój miłosny”, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj czy nie najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny.
Gaetano Donizetti
NOWA OBSADA
dyrygent: Domingo Hindoyan
reżyseria: Bartlett Sher
scenografia: Michael Yeargan
kostiumy: Catherine Zuber
światło: Jennifer Tipton
obsada: Pretty Yende, Matthew Polenzani, Davide Luciano, Ildebrando D’Arcangelo
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 40 minut (w tym 1 przerwa).
Wśród ogromnej ilości dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery bel canto, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś „Napój miłosny”, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj czy nie najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny. Aria „Una firtiva lagrima” (Jej sekretna łza) to wyraz tajonej nadziei, jaką żywi zakochany wieśniak Nemorino (Matthew Polenzani), na widok płaczącej Adiny (Pretty Yende), która do tej pory odrzucała jego zaloty. Chłopak wierzy jednak w moc miłosnego napoju, jaki kupił, a który jest w rzeczywistości flaszką wina…
__________________________________
O nowojorskiej Met i transmisjach
The Metropolitan Opera – najważniejszy teatr operowy świata nie od dziś jest wyznacznikiem najwyższego poziomu i klasy. Teatr rozpoczął działalność w 1883 roku w niewielkim, ale bogato zdobionym budynku. Tam występowały legendy opery, jak Maria Callas, Enrico Caruso czy Polacy – bracia Reszke. W 1966 roku otworzono nowy, jeden z największych (widownia ma blisko 4.000 miejsc) i najlepiej wyposażonych teatrów operowych na świecie w Lincoln Center na Manhattanie. Teatr gra dziś około 250 spektakli w sezonie.
Również dziś na nowojorskiej scenie stają Polacy – obecnie Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, a wcześniej Andrzej Dobber, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman i inni. Coroczne sezony transmisji kinowych z Met stały się ważnym punktem działalności opery. Satelitarne przekazy zainaugurował w 2006 roku „Zaczarowany flet” Mozarta w jakości obrazu HD i z dźwiękiem w formacie Dolby Digital Surround. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów w 150 salach na terenie USA.
Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. Dzięki temu, że Met transmituje spektakle popołudniowe, w Europie możemy je oglądać wieczorem, w porze idealnej na „wizytę w operze”. Bonusem dla widzów transmisji są rozmowy z gwiazdami przedstawień i rzut oka za kulisy w przerwach spektakli.
Opery wykonywane są w języku oryginału. Transmisje odbywają się w soboty, przedstawienia grane są z napisami w języku polskim.
__________________________________
Cykl The Met: Live in HD jest realizowany dzieki szczodremu finansowemu wsparciu jego fundatora, czyli The Neubauer Family Foundation. Globalnym sponsorem cyklu jest także Bloomberg Philantropies. Transmisje w technologii HD wspierane są przez Toll Brothers America’s luxury home builder.
Więcej informacji: nazywowkinach.pl
Komentarze